مراقبت از بیمار بعد از جراحی

از لحظه خروج اتاق عمل تا ترخیص و بستری شدن بیمار در منزل، مراقبت از بیمار بعد از عمل جراحی باید با دقت و احتیاط انجام شود تا از بروز هر نوع عارضه ناخواسته ای در زخم مانند عفونت، خونریزی و غیره به درستی پیشگیری شود. استخدام پرستار بیمار توسط موسسات خدمات پرستاری از جمله مرکز خدمات پرستاری تهران درمان یکی از مهمترین اقداماتی است که می‌تواند شما را در رسیدن به این هدف یاری کند. این مقاله با هدف بررسی بیشتر مراقبت از بیمار بعد از عمل جراحی نگارش شده است با ما همراه باشید تا نکات مهم و اصلی در این زمینه دست پیدا کنید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

مراقبت های پرستاری قبل و بعد از عمل جراحی

بهبودی بیمار را زیر نظر دارد. مراقبت های پرستاری قبل عمل زمانی شروع می شوند که بیمار برای جراحی برنامه ریزی کرده و تا رفتن به روی تخت جراحی این مراقبت ها ادامه خواهند داشت. مراقبت های پس از عمل  توسط پرستار روزانه با کنترل درد، مراقبت از عفونت و ارزیابی عوارض بعد از عمل، در جهت بهبودی بهتر و سریع تر بیمار انجام می شوند.

مراقبت های پرستاری قبل و بعد

مراقبت های پرستاری قبل عمل

هدف مراقبت و ارزیابی قبل از عمل، تعیین میزان و بررسی خطر برای انجام عمل جراحی است. مراقبت های پرستاری قبل از عمل جنبه های مختلفی را هدف قرار می دهد:

  • سلامت روان بیمار
  • ارزیابی عوامل خطر
  • بررسی علائم حیاتی مانند فشار خون، سطح اکسیژن، ضربان قلب، دمای بدن و… 
  • بررسی محل جراحی
  • قطع یا مصرف برخی داروها

مراقبت های پرستاری بعد از عمل جراحی

آغاز مراقبت از بیمار بعد از عمل جراحی هنگامی است که بیمار از اتاق ریکاوری خارج می شود.  این مراقبت ها موقع ترخیص و در منزل نیز دنبال می شوند. کنترل تنفس، فشار خون دما، بررسی علائم خونریزی، همگی از مهمترین اقداماتی هستند که پرستار یا مراقب بیمار باید به آن توجه داشته باشد. نگرانی های مهم دیگر جلوگیری از احتباس ادرار، یبوست، ترومبوز وریدی عمقی (DVT) و تغییر فشار خون (بالا یا پایین) است. 

برای بیماران مبتلا به دیابت، بررسی سطح گلوکز خون هر 1 تا 4 ساعت یکبار تا زمانی که بیمار بیدار شود و غذا بخورد، علاوه بر کنترل بهتر قند خون باعث بهبود نتایج درمان می شود.

اصول کلی مراقبت از بیمار جراحی شده در منزل

  1. مراقبت‌های داوریی از بیمار
  2. مراقبت از زخم بیمار
  3. مراقبت های تغذیه ای از بیمار
  4. مراقبت از حرکات بیمار
  5. مراقبت های روحی و روانی از بیمار
  6. آگاهی دادن و آموزش به بیمار
    اطرافیان بیمار بطور مرتب باید مراقب باشند که آیا این اصول را در ارتباط با بیمارشان رعایت می‌کنند. اینکه آیا محل زخم مراقبت می شود؟ آیا دارو مطابق تجوز پزشک به بیمار داده می‌شود؟ و آیا اصول تغذیه بعد از جراحی در نظر گرفته می‌شود؟
    حتی اگر لازم شد چک لیستی تهیه گردد تا رعایت این اصول در آن برآورد گردد. در مواقعی که بیمار می بایست در زمان های مختلف ویزیت شده و امکان بیرون بردن او از منزل وجود ندارد، می توانید از خدمات ویزیت پزشک در منزل برای بیمار استفاده کنید. 

اصل اول مراقبت دارویی از بیمار پس از جراحی

پس از جراحی ها معمولا دودسته دارو برای بیمار تجویز میگردد.

  1. دسته اول: داروهای تسکین دهنده و کنترل درد
  2. دسته دوم: آنتی‌بیوتیک ها

داروهای کنترل کننده درد
تا مدتی پس از جراحی ممکن است دردهای مختصری در ناحیه جراحی احساس گردد معمولا این دردها بسته به نوع عمل یک تا دو هفته پس از جراحی از بین می‌روند هرچند مناسب ترین داروی مسکن بعد از جراحی استامینوفن است اما سعی کنید فقط داروهای مسکنی که پزشک تجویز کرده به بیمار بدهید

آنتی‌بیوتیک ها

پزشک معالج برای جلوگیری از عفونت پس از جراحی تا مدتی برای بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز میکند توجه داشته باشید این داروها نیمه عمر معینی دارند و سطح آن‌ها در خون پس از مدت زمان معین کاهش می یابد برای اینکه سطح آن‌ها در خون کاهش نیابد باید حسب نوع آنتی‌بیوتیک در مدت زمان معین و دقیق در طول شبانه روز مصرف گردد پس زمان خوراندن این دارو به بیمارباید مناسب و فاصله زمانی مصرف بعدی باید دقیقا محاسبه شده و رأس ساعت این داروها به بیمار خورانده شود.
دوما این داروها با مقدارمعین وبرای دوره زمانی معین تجویز می‌شوند لذا مراقبت شود تمام داروی تجویز شده مصرف گردد.

اصل دوم مراقبت از زخم بیمار

بسته به نوع عمل، درهرعمل جراحی قسمتی از بدن بریده شده عمل لازم انجام می شود و سپس این محل بخیه می شود بعداز عمل جراحی از محل بخیه شده یابه اصطلاح محل زخم باید مراقبت شود تااز بروز عفونت ومشکلات جلوگیری شود.

پانسمان زخم بعد از عمل جراحی

نتایج موفقیت آمیز بعد عمل به مراقبت های پس از برش جراحی نیز بستگی دارند. پانسمان مراقبت از زخم بخش مهمی از معادله بهبودی است، زیرا زخم‌ های پس از عمل مستعد عفونت و عوارض مرتبط هستند. 

یک پانسمان خوب باید محیط زخم را مرطوب نگه دارد تا بتواند ترشحات اضافی را که منجر به خیساندن زخم می شوند، از بین ببرد، سد خوبی در برابر آلودگی باکتریایی ایجاد کند  و به پوست طوری بچسبد که در هنگام برداشتن آسیب زا نباشد. 

نوع پانسمان باید متناسب با زخم باشد.  موقعیت، اندازه، عمق زخم و سطح ترشحات عواملی هستند که هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب پانسمان باید در نظر گرفته شوند. پانسمان باید در شرایط استریل انجام شود تا از بروز ترشحات چرکی، عفونت و حساسیت پیشگیری شود. 

  • محل بخیه شده پس از عمل جراحی پانسمان می شود معمولا این پانسمان تا چندروز پس از جراحی تعویض نمی‌شود.
  • اولین تعویض پانسمان حتما باید توسط یک پرستار مجرب انجام شود.
  • به هنگام تعویض پانسمان لکه هایی روی پانسمان مشاهده می گرددکه همان ترشحات طبیعی زخم است و ممکن است تا یکی دوهفته برحسب نوع عمل ادامه داشته باشد.
  • پس از آنکه دیگر روی پانسمان این ترشحات مشاهده نشد در اصطلاح می گویند زخم خشک شده است واز این زمان دیگر نیازی به پانسمان نیست.
  • اگرچه بعداز خشک شدن محل زخم نیازی به ادامه پانسمان نیست اما همچنان باید مراقب محل بخیه بود.

پانسمان زخم بعد از عمل جراحی

مراقبت از محل زخم

  1. محل زحم جراحی را نخارانیدو نمالید.
  2. محل زخم جراحی را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  3. قبل از تعویض پانسمان می توانید محل زخم را باآب و صابون، محلول های ضد عفونی کننده، سرم یا هر ماده ای که پزشک اجازه داده بشوئید و سپس پانسمان جدید رابگذارید.

نشانه‌های عفونت محل جراحی

اگر علائم زیررا محل (زخم )مشاهده کردید نشانه عفونت است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  1. ترشحات زردیاسبزرنگ روزبروز زیادترشود
  2. تغییر اندازه زخم
  3. تغییربوی ترشحات
  4. خونریزی زیاد
  5. سفت شدن وقرمز شدن اطراف زخم
  6. افزایش درد ویا درد غیر عادی

مراقبت های پرستاری در جراحی شکم

جراحی شکم با اهداف درمانی یا زیبایی انجام می شود. مراقبت از بیمار بعد از عمل جراحی شکم مانند سایر روش های دیگر جراحی  به صورت زیر انجام می شوند:

  • مراقبت های پرستاری باید با شستشو و پانسمان به موقع و استریل محل برش ها و زخم ها باشد تا از ترشح خون و مایعات پس از جراحی شکم جلوگیری شود.
  • بعد از جراحی شکم، ممکن است بیمار مقداری کبودی و تورم داشته باشد، هیدراته ماندن و عدم مصرف نمک می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند.
  • مصرف مسکن ها و آنتی بیوتیک ها زیر نظر به پزشک جهت کنترل درد و عفونت بسیار مهم است.
  • استحمام بیمار به کمک مراقب یا پرستار باید ۴۸ ساعت پس از جراحی باشد. حضور مراقب یا پرستار در حمام جهت کنترل زخم، جلوگیری از سقوط و ایمنی بیمار ضروری است.

حمام و شستشوی محل جراحی

  1. زمان مجاز تماس آب با محل جراحی بسته به نوع عمل ومحل عمل متفاوت است پس حتما از پزشک خود بپرسید تا کی محل جراحی نباید آب بخورد.
  2. تا وقتی که پزشک اجازه نداده است که محل زخم را می توان آب زد، به حمام نروید درصورت نیاز به استحمام، محل زخم رابا کسیه نایلونی یا طرق دیگر بپوشانیدواستحمام کنید.
  3. به هنگام شستشو محل زخم را به آرامی باشامپوبچه شستشو دهید و آنرا خوب خشک کنید وسپس آنرا پانسمان نمایید.

اگر به هر دلیلی هر کدام از عزیزان شما عمل جراحی انجام داده و نیاز مراقبت از بیمار بعد از عمل جراحی دارید، می توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. این مرکز با در اختیار داشتن مجموعه ای از نیروهای ماهر و با تجربه از پرستاران و پزشکان تمام تلاش خود را به کار می برد تا بهترین اقدامات درمانی و پرستاری را جهت رفاه حال و بهبود هر چه بهتر بیماران ارائه دهد. جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content